Menstruační cykly lze klasifikovat do dvou hlavních kategorií na základě toho, zda jsou delší, nebo kratší než obvyklé. Za standardní délku cyklu se považuje 28 dní, ale délka se může u každé ženy lišit, přičemž normální rozmezí je mezi 23 a 35 dny. Pokud si nejste jistá délkou svého cyklu, může být užitečné si vést menstruační kalendář.

VIDEO: Měsíčky lze vyvolávat i oddalovat. Podívejte se na video.

Zdroj: Youtube

Pokud menstruace nastává dříve než po 23 dnech, jedná se o stav známý jako polymenorea, což znamená častější výskyt menstruace. Na druhou stranu, jestliže se menstruace objevuje po více než 36 dnech, jedná se o oligomenoreu, což ukazuje na výrazně zpožděnou menstruaci. Vynechávání menstruace, známé jako amenorea, může být také příčinou ženské neplodnosti.

Proč je menstruace nepravidelná?

„Pravidelnost menstruace závisí na vývoji děložní výstelky a na pravidelné cyklické produkci estrogenních hormonů a progesteronu. Nejčastějším důvodem odchylek pravidelného cyklu je stres. Stresové hormony mají přímý vliv na to, kolik estrogenu a progesteronu tělo vyprodukuje. Pokud se do krevního oběhu vyplaví příliš velké množství kortizolu či adrenalinu, menstruační cyklus se může změnit,“ říká Ilona Bittnerová, odbornice na ženská témata.

Klíčovou roli v regulaci pravidelnosti a síly menstruačního cyklu hraje strava. Je důležité, aby jídelníček obsahoval vyvážený podíl všech hlavních makronutrientů – sacharidů, tuků a bílkovin. Nadměrná spotřeba sacharidů a potravin z průmyslové výroby, zejména v kombinaci s nedostatkem fyzické aktivity, může vést ke zvýšení tělesné hmotnosti, což může negativně ovlivnit ovulační proces. Na druhou stranu, nedostatek nutričních látek, přísné diety a intenzivní fyzické tréninky mohou způsobit, že organismus nebude mít dostatek energie pro udržení pravidelné menstruace.

Hormonální antikoncepce s cyklem umí zacvičit 

Po ukončení užívání hormonální antikoncepce se organismus začíná znovu přizpůsobovat přirozeným hormonálním výkyvům. Bez pravidelného přísunu syntetických hormonů se tělo musí adaptovat na nový režim. U žen, které dlouhodobě používaly hormonální antikoncepci, může dojít k nepravidelnosti menstruačního cyklu po dobu několika měsíců, včetně úplné absence menstruace. Dále může docházet k předčasnému nástupu menopauzy, na který mají vliv i další faktory jako špatné životní podmínky a kouření. Co pro to ale udělat?

Dbejte na vyváženou stravu, kontrolujte příjem vitaminů a minerálů. Pro zregulování menstruačního cyklu a celkové zlepšení vašeho zdravotního stavu může být užitečná hormonální jóga nebo cvičební metoda 3x3. Použití přírodních výtažků z bylin a pupenů, jako je pupalkový olej, maliník nebo malinová směs, může podpořit funkci gynekologických orgánů, zlepšit pravidelnost menstruačního cyklu, zmírnit obtíže spojené s menstruací a předcházet onemocněním spojeným s nepravidelným cyklem nebo silným krvácením.

Zdroj: Vlasta.cz, WebMD, vědecká studie

Související články