Co je krevní tlak?

Pod pojmem krevní tlak si můžeme představit jakousi hnací sílu, která pohání naši krev v oběhovém systému. Ta pak rozvádí kyslík a důležité živiny po těle. Během našeho života se hodnota krevního tlaku může měnit, někoho začne trápit tlak vysoký, jiného zase nízký.

Ať tak, či onak, je důležité také zmínit, že krevní tlak je ovlivněn i genetikou a samozřejmě tím, jak se ke svému tělu chováme.

Ne nadarmo lékaři lpí na zdravých stravovacích návycích a zdravém životním stylu. Je naprosto jasné, že jakmile vyměníte pohyb za válení se u televize, jídlo z fastfoodů a k tomu si zapálíte cigaretku, tlaku to na optimální hodnotě nepřidá. Jaká je tedy jeho správná hodnota?

VIDEO: Víte, jak si správně změřit krevní tlak? Podívejte se na video.

Zdroj: Youtube

20+

Obecně se uvádí, že normální tlak dospělého člověka (19–39 let) by měl být 120/80. Ale kdo ho dnes má ukázkový, že? Každopádně je dobré se během tohoto věkového rozmezí zaměřit na životní styl, díky kterému můžete předejít následným problémům se zdravím (můžete předejít srdečním onemocněním nebo mrtvici).

40+

Jakmile překročíte čtyřicítku, měli byste se mít na pozoru, protože riziko hypertenze (zvýšený krevní tlak) se zvyšuje. Klíčovou prevencí je krevní tlak sledovat. I v tomto případě platí, že ideální tlak je do 120/80 mmHg.

Jakmile se hodnota pohybuje kolem 121–129/80 mmHg, znamená to, že krevní tlak už je vysoký. Hypertenze se označuje při tlaku 130–139/80–89 mmHg a vysoká hypertenze 140/90 mmHg a výš.

60+

S vyšším věkem se krevní tlak může zvýšit. Optimální hodnoty jsou do 130/80 mmHg, zvýšený tlak už je od 131.

Jak svůj tlak můžete podpořit?

Nikdo po vás nechce zázraky a nemusíte běhat maratony. Stačí, když si během dne uděláte dvacetiminutovou procházku přírodou, nadýcháte se čerstvého vzduchu a zároveň si pročistíte hlavu – což je někdy lepší než deset terapeutů.

Stejně tak vám ani nikdo nezakazuje si dát skleničku vína nebo dobře vychlazeného piva, ovšem všeho s mírou. Solíte? Zkuste sůl omezit, zbytečně tělo zatěžuje.

Jak si krevní tlak měřit doma?

Dnes už doba tak pokročila, že přístroj na měření tlaku si můžete snadno zakoupit v každé lékárně. Důležité je také zmínit, že tlak byste si měli měřit ideálně před jídlem, po ránu, kdy jste zcela v klidu. Paže by měla být v úrovni srdce.

Druhé měření provádějte před spaním. A pokud váš tlak nemá ukázkové hodnoty, lékař si vás k pravidelným kontrolám vyzve sám.

Nepodceňujte hodnotu krevního tlaku. Vaše tělo k vám jeho prostřednictvím promlouvá – tak hlavně naslouchejte!

Související články

Zdroj: vlasta.cz, forbes.com, baptisthealth.com, health.harvard.edu