Tohle je pět klíčových potravin, které mohou prodloužit délku života.

  • celá zrna
  • ovoce
  • neškrobová zelenina (květák, brokolice, rajčata a podobně, případně houby)
  • ořechy
  • nenasycené oleje (například olivový, arašídový, vlašský, slunečnicový, řepkový a kukuřičný olej)
Zdroj: Youtube

„Tyto zdravé potraviny rostlinného původu byly spojeny jak s nízkým rizikem chronických onemocnění, jako je ischemická choroba srdeční, rakovina střev a konečníku, cukrovka, mrtvice a celkově s nižší úmrtností, tak s nízkými dopady na životní prostředí, jako je spotřeba vod a využívání půdy, případně emise skleníkových plynů,“ citovala média šéfku studie z Harvardovy univerzity Binh Lui. Odborná práce byla zveřejněna letos v létě.

Méně masa, více ořechů

Navázala mimo jiné na známou studii z roku 2019, která poukazovala na to, že většina světové populace z různých důvodů jí nezdravě, příliš málo, nebo naopak příliš mnoho.

Autoři nové studie však zdůrazňují, že doporučované potraviny jsou zároveň relativně náročné na pěstování. Naopak nedoporučují červené maso kvůli tomu, že má spíše negativní dopady na zdraví a jeho produkce je z části neetická, případně škodí životnímu prostředí. To se bohužel týká i vajec, která jsou jinak po výživové stránce cenná. Zcela špatnou volbou jsou například uzeniny.

Související články

Nová doporučení také potvrdila dřívější zjištění, jako například výsledky studie z roku 2021, která dokázala, že konzumace většího množství celozrnných potravin souvisí s nižším rizikem kardiovaskulárních onemocnění, zejména u středních a starších dospělých. Tento výzkum, rovněž z roku 2021, zase ukázal, že konzumace ovoce a zeleniny prodlužuje život. Jiné práce zase naznačují, že když lidé vymění maso za luštěniny či celá zrna, mohou mít zdravější srdce.

Související články

Začněte pomalu

Možná vás výsledky studií zaujaly, ale rovnou se vám zdá, že převést teoretická doporučení do vlastních stravovacích zvyklostí je nemožné. Je to pochopitelné, ale nezavrhujte tento nápad hned. Začněte měnit své návyky postupně, rozhodně na to nebude stačit týden či dva. Krok po kroku omezujte příjem masa a uzeniny nahrazujte luštěninami a podobně.

Dobrou cestou je například zkoušet nové recepty. Mimochodem, ani se nepokoušejte kupovat vegetariánské náhražky uzenin, často jde rovněž o vysoce průmyslově zpracované jídlo, což je minus. Navíc stále jde jen o napodobeniny, které vám nebudou chutnat jako klasický párek. Daleko lepší je naučit se vařit úplně jinak a postupně si zvyknout na nové chutě.

Zdroj: Vlasta.cz Healthline Medical and health information

Související články