Lidské tělo je ale chytré, veškerý cholesterol, který potřebujeme, se produkuje v játrech, takže cíleně ho konzumovat více vážně nemusíme. Pokud však jíme potraviny, zejména živočišné, nebo ty, které nutí játra produkovat více cholesterolu, než potřebujeme, nadměrné množství se začne shromažďovat podél stěn tepen, což vede k jejich ucpávání.

Zdroj: Youtube

Cholesterol zvyšuje určitý typ potravin

Podle American Heart Association je vhodné udržet hladinu cholesterolu na uzdě díky tomu, že se budeme vyhýbat konzumaci potravin s vysokým obsahem cholesterolu. Spousta potravin obsahuje cholesterol a mnoho z vašich oblíbených může dokonce patřit k těm nejhorším.

Podle American Heart Association jsou nejhorší následující čtyři potraviny. Těm je prý lepší se vyhnout nebo jejich příjem minimalizovat.

Plnotučné mléčné výrobky

Plnotučné mléčné výrobky mají vysoký obsah nasycených tuků, což není dobré pro váš LDL, který je často označován jako „špatný“ cholesterol. Sýr mívá také vysoký obsah sodíku a právě soli jíme my Češi víc, než je zdrávo.

Omezte tedy konzumaci zvláště tučných sýrů na 100 gramů týdně, při vaření vybírejte nízkotučné sýry, jako je třeba mozzarella nebo cottage.

Pijte raději netučné mléko, tedy 1–2%, to kvůli vápníku. Jogurty jezte bílé nebo s menším podílem tuku. Místo másla používejte (tam, kde to jde) extra panenský olivový olej nebo avokádový.

Červené maso

Steaky, hovězí pečeně, žebra, vepřové kotlety a mleté hovězí maso mívají vysoký obsah nasycených tuků a cholesterolu. Typický steak v restauraci váží 300–400 gramů, přičemž 100 gramů hovězího masa má v průměru 67 gramů cholesterolu. Vynásobte si to a získáte 200–250 gramů cholesterolu v jednom steaku. To není málo.

Neznamená to samozřejmě, že byste už nikdy neměli jíst červené maso, ale máte-li zvýšené hodnoty cholesterolu, raději si dopřejte drůbeží maso.

„Upřímně, obecně byste měli maso používat spíše jako oblohu k jídlům a jako zdroj bílkovin zvolit fazole, čočku nebo quinou,“ radí lidem se zvýšenou hladinou cholesterolu dietoložka Beth Auguste.

Zpracované potraviny

Slanina, párky v rohlíku, salámy, klobásy – tyto všechny vysoce zpracované potraviny vyhodnotila Světová zdravotnická organizace jako karcinogenní. Zpracované maso je navíc nabité sodíkem a nasycenými tuky.

„Mají naopak nízký obsah vlákniny, vitaminů a minerálů, což je z hlediska kardiovaskulárního zdraví škodlivá kombinace,“ říká kardioložka Eleonora Avenatti. Pokud přece jen neodoláte, udělejte si z toho lahůdku pro zvláštní příležitosti.

Smažená jídla

Vyhněte se i smaženým jídlům, zvláště pokud máte vysoký cholesterol. Smažená jídla mohou obsahovat trans tuky, které zvyšují hladinu LDL (špatného) cholesterolu a riziko srdečních onemocnění.

Patří sem sladká i nesladká smažená jídla, jako je smažené kuře, koblihy, hranolky. Kromě toho smažená jídla obsahují hodně kalorií, takže si koledujete o nadváhu.

Máte-li chuť na něco křupavého, upečte si v troubě brambory, kapustu nebo brokolici pěkně dokřupava. Nebo můžete investovat do horkovzdušné fritézy, která spotřebuje mnohem méně tuku.

Zdroj: vlasta.cz, huffpost.com, cnbc.com, yourtango.com

Související články