Má vaše práce negativní dopad na vaši pohodu? Nedávné studie zveřejněná na Wiley Online Library naznačuje, že dlouhodobé vystavení stresorům na pracovišti může přispět k řadě zdravotních problémů, od kardiovaskulárních po psychické.

A nejen to. Výzkum Jeffreyho Pfeffera ze Stanford Graduate School of Business zjistil, že určité typy podmínek na pracovišti mohou vést k předčasné smrti. Podle American Institute of Stress způsobí pracovní stres ročně 120 tisíc úmrtí.

Zdroj: Youtube

Příznaky, že vás práce ubíjí

V práci trávíme přibližně 40 hodin týdně (často i více), což je velká část života. Jak tedy poznat, že vás práce spíše deprimuje a nepřináší vám pohodu?

  • Používáte látky, abyste zvládli stres: Pokud se přistihnete, že si každý večer dáte pivo (nebo pět) nebo sklenku vína (nebo lahev), abyste si odpočinuli od práce, může mít alkoholový návyk negativní vliv na zdraví. Dlouhodobé požívání alkoholu může vést k srdečním onemocněním, onemocnění jater nebo různým typům rakoviny.
  • Jste vzteklí na lidi, na kterých vám záleží: Když vás to, co děláte, nebaví a ubíjí, můžete tyto emoce přenášet na ty, které milujete. To může poškodit vztahy i zdraví. Chronický hněv je spojován s obezitou, zvýšeným rizikem infarktu, mrtvice a vyšším krevním tlakem.
  • Jen zřídka máte volno: V dnešní době někteří zaměstnavatelé požadují, aby jejich zaměstnanci byli k dispozici 24 hodin denně a 7 dnů v týdnu, aby odpovídali neustále na e-maily nebo SMS. Pro někoho je těžké požádat o volno, jiní si volno sice vezmou, ale většinu „volna“ zase jen pracují.
  • Hůře spíte: Pokud se vám špatně usíná nebo se kvůli pracovnímu stresu v noci budíte a převracíte, může to mít následky. Lidé, kteří soustavně nemají dost spánku, jsou vystaveni zvýšenému riziku chronických onemocnění, jako je cukrovka, srdeční onemocnění a vysoký krevní tlak.
  • Přejídáte se: Jedním ze způsobů, jak se někdo vyrovnává s neuspokojivou prací, je hledání útěchy v jídle. Když přejídání vede k nadváze nebo obezitě, zvyšuje se riziko vážných zdravotních problémů.
  • Jste častěji nemocní: Jste-li častěji nemocní, může to být způsobeno oslabeným imunitním systémem v důsledku stresu. Mozek a imunitní systém neustále komunikují, když jsme tedy ve stresu, klade to zátěž na imunitu.

Jak zmírnit negativní účinky stresu v práci

Účinným způsobem ke zmírnění nepříznivých účinků pracovního stresu je volný čas. Zapojení se do volnočasových aktivit odborníci považují za účinný lék na nepříznivé zdravotní následky spojené s pracovním stresem.

Výzkumníci ale zdůrazňují, že velmi záleží na typu a kvalitě volnočasových aktivit. Podle nich jsou nejlepší takové činnosti, které podporují relaxaci, radost a pocit úspěchu.

Volný čas má pozitivní vliv

Studie ukazují, že lidé, kteří aktivně začleňují relaxaci do svého pracovního života, vykazují nižší hladinu stresu, lepší duševní zdraví a zvýšenou celkovou životní spokojenost.

Kromě toho byly volnočasové aktivity spojeny s lepšími výsledky fyzického zdraví, včetně snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění.

Jak začlenit „volno“ do každodenního života

Volno si ale podle odborníků musíme vědomě naordinovat. Najít rovnováhu mezi prací a volným časem není luxus, ale nutnost. Tu můžeme dosáhnout pečlivým plánováním a stanovením si hranic mezi pracovním a osobním časem.

A co ještě odborníci doporučují? Pokud je vaše práce toxická, řiďte se svým instinktem a „vypadněte“ za něčím lepším. Nebo vypadněte aspoň dočasně a vezměte si dovolenou.

Zdroj: vlasta.cz, longevity.technology, psychologytoday.com, themuse.com

Související články