Říhání je zcela přirozené a určitě bychom se za něj neměli stydět. Tedy za předpokladu, že proběhne decentně a slušně. K říhání dochází, když se v žaludku nahromadí velké množství vzduchu, který se do jícnu nebo žaludku dostane během jídla. Vzduch vzniká také ve střevech během trávení, ven pak jde formou větrů. Pokud tedy říháte, je to jen signál, že se vaše tělo snaží odstranit přebytečný vzduch.

Zdroj: Youtube

Vzduch v těle nezadržujte

Jestliže máte pocit, že se vám chce „krknout“, nestyďte se, a pokud to jen trochu jde, raději si pořádně odříhněte. Pokud byste totiž pravidelně a nadměrně zadržovali vzduch v trávicím traktu, mohli byste si přivodit vážné zdravotní komplikace. Nadýmání a plynatost způsobují pocit plnosti, nepohodlí, bolesti břicha a další zažívací potíže.

Nejlepší prevencí nadměrného hromadění vzduchu jsou správné stravovací návyky. Jak na to? Dbejte na to, abyste jedli v klidu, pravidelně a pomalu. To samé platí i o konzumaci nápojů. Pokud se chystáte jíst, dopřejte si dostatek času. Jídlo pak pořádně kousejte a snažte se nehltat. Jezte raději menší sousta, která se vám budou lépe polykat.

Omezte potraviny, které způsobují nadýmání, a vynechte pálivé koření. Vhodné nejsou sycené nápoje, vyvarujte se stresu a nespěchejte. Jídlo zapíjejte ideálně čistou vodou v menším množství a po jídle si dopřejte krátkou procházku. Omezte sedavý způsob života a nekuřte. I při kouření totiž můžete spolykat více vzduchu, než vaše tělo potřebuje. Totéž platí o žvýkačkách nebo cucavých bonbonech.

Nadměrné říhání v těhotenství

Říhání se častěji objevuje i během těhotenství. Viníkem jsou hormony, konkrétně progesteron, který „může“ za zpomalení trávení. To vede k nadměrnému hromadění vzduchu. Důvodem říhání je také zvětšující se plod i děloha. Jsou to právě střeva a žaludek, které jsou utlačovány. Změny v uložení vnitřních orgánů jsou dalším faktorem, proč ženy v tomto období více říhají, což dokazuje tato vědecká studie.

Pokud během těhotenství pociťujete i časté pálení žáhy, zkuste omezit i kořeněná jídla. Pomoci by vám mohlo čerstvé ovoce a zelenina, jako jsou rajčata, okurky, brambory, červená řepa, jablka a grapefruity. Do jídelníčku zařaďte libové maso, dušené a vařené. Vhodné jsou sýry s nižším obsahem tuku, nesycené nápoje, tmavé a celozrnné pečivo. Dále je vhodné konzumovat bylinky a koření, jako je například máta, zázvor, oregano, kopr a kmín.

Kdy jít k lékaři?

Pokud pociťujete, že trpíte nadměrným říháním a žádná preventivní opatření nepomohla, obraťte se na odborníka. Jestliže je říhání velmi časté a doprovází ho pálení žáhy nebo výrazná bolest břicha, je důležité provést další vyšetření.

Lékař bude potřebovat kompletní informace o tom, jak dlouho u vás problémy přetrvávají, jaké jídlo často jíte, a pravděpodobně vám doporučí, abyste si vedli několik dnů po sobě stravovací deník, do kterého si budete zapisovat všechna jídla, která jste během dne konzumovali.

Zdroj: Vlasta.cz, vědecká studie, health.com, healthline

Související články