Cévy na nízké teploty reagují stažením. To zvýší krevní tlak, snižuje se oběh a dochází k zátěži srdce. Kvůli tomu se zvyšuje riziko srdečního infarktu. Nejrizikovější měsíce jsou podle odborníků prosinec a leden.

Zdroj: Youtube

Co je to srdeční infarkt

Srdeční infarkt nastane, když dojde k ucpání krevních cév, obvykle krevní sraženinou. To způsobí náhlé přerušení průtoku krve do srdce. Lékaři klasifikují infarkt jako mimořádnou událost, protože zbavuje tělo kyslíku a může způsobit náhlou smrt.

Proč zima srdci vadí

Velká studie z roku 2017, kterou prováděli výzkumníci ve Švédsku, zkoumala souvislost mezi různými povětrnostními podmínkami a infarktem. Zjistila, že srdeční příhody byly častější právě v chladnějších měsících. V mrazech totiž musí srdce více pracovat, aby se člověk zahřál. Chladné počasí jako takové může ovlivnit srdce a způsobit vyšší srdeční frekvenci, zvýšení krevního tlaku a vyšší spotřebu kyslíku. Zároveň může krev houstnout, což vede ke srážení krve.

Kdo si musí dávat pozor

Především lidé s kardiovaskulárními chorobami můžou zaznamenat více nepříznivých účinků v důsledku chladného počasí, například zvýšení krevního tlaku. Tyto všechny faktory zatěžují srdce a zvyšují riziko infarktu. Mnohem více v tomto období bývá také virových infektů, které jsou závažnější a snáze se šíří, což může také způsobit infarkt. Tyto osoby by se měly udržovat v dobré kondici po celý rok a nezapomínat na sport ani v zimě.

Správně zvolený pohyb

Samozřejmě že pokud berete léky na tlak nebo cholesterol a je vám více než 65 let, pak je vhodné to nepřehánět, ale rekreační sport vůbec nevadí. Jen je zapotřebí být opatrnější. „Chlad může stahovat tepny a kvůli tomu stoupá krevní tlak. Pokud nejste zvyklí v zimě sportovat, je důležité si pohyb dávkovat. Rozhodně není dobré jít najednou na několik hodin do velkého mrazu, byl by to velký nápor na organismus a srdce. Začínejte postupně. Pokud je teplota hodně pod bodem mrazu, pohyb nechte raději na doma. Ani zkušený běžec by neměl vybíhat, pokud je venku minus deset či větší mráz,“ radí lékař Richard Češka, garant projektu Srdce v hlavě.

Jaké tempo zvolit

V zimě podle odborníků není dobré sportovat moc intenzivně, ideálnější je volné tempo, do 70 procent maximální tepové frekvence. S pravidelným pohybem se ale zvýší výkonnost vašeho kardiovaskulárního aparátu i funkce cév a máte větší šanci prožít delší život v lepší kvalitě. Během jakéhokoli sportu v chladnějších měsících je důležité neprochladnout.

Ideální aktivity pro kardiaky

Kromě vhodného tempa a kvalitního funkčního oblečení je dobré vybírat si vhodné pohybové aktivity. Pro kardiaky jsou ideální delší procházky, nordic walking, jogging nebo běžky. „Vybírejte ale terény, které jsou rovnější a jsou položeny v nižších nadmořských výškách. Užíváte-li léky na tlak nebo cholesterol, raději se poraďte s lékařem. Pokud se necítíte dobře, raději nesportujte. Důležité také je při pohybu dýchat nosem a před aktivitou se protáhnout,“ radí lékař Richard Češka.

Pozor na vysokohorskou turistiku, podle rakouských vědců z Innsbrucku je nejvíc pacientů se selháním srdce v tamních nemocnicích vždy během prvních dvou dnů pobytu na horách. K infarktu došlo většinou do dvou hodin od vstupu na svah a v průměrné nadmořské výšce 1350 metrů nad mořem.

Zdroj: vlasta.cz medicalnewstoday.com

Související články