Všichni známe bláznivé milovníky běhu, kteří si den co den s nadšením obouvají běžecké boty, a pak ty druhé, kteří běhání doslova nenávidí. Lidé z druhé skupiny jsou dlouhodobě kritizováni za lenost a nedostatek motivace. Prý se jen vymlouvají. Vědci se ale domnívají, že ve hře je něco víc. Genetika.

Zdroj: Youtube

Vliv genů na radost ze sportu

Nedávný výzkum skutečně ukázal, že schopnost člověka zlepšit kardiovaskulární kondici, a mít tedy radost z cvičení, může být z velké části určena jejich geny.

Gen rychlosti existuje

Vědci zkoumají takzvaný gen rychlosti už více než 20 let. Gen označovaný jako „rychlostní gen“ je ACTN3 a je zodpovědný za regulaci konkrétního proteinu produkovaného v rychlých svalových vláknech.

Zjistilo se, že těmito rychlými svalovými vlákny jsou obdařeni v hojné míře sportovci, kteří se věnují silovým sportům, jako je sprint a vzpírání.

Může trénink ovlivnit kondici?

V poslední době se vědci ve Velké Británii podrobněji zabývají tím, jak mohou být sportovní schopnosti člověka určovány genetickou výbavou. Analyzovali proto geny 45 mužů a žen ve věku 20–40 let. Po dobu osmi týdnů účastníci studie běhali 30 minut 3× týdně. Pak odborníci zhodnotili, zda se zlepšila jejich kondice.

Proč má někdo více fitness genů

Zatímco někteří si kondici zlepšili o 20 procent, jiní pouze o 5 procent a někteří se nezlepšili vůbec, nehledě na to, jak poctivě trénovali. Tým vědců pak porovnal výsledky s analýzou genotypu každého z běžců. Ti, co si zlepšili kondici o 20 %, měli v těle přítomné všechny potřebné „fitness“ geny.

Jaké geny mají vliv na výkon

Patří sem například gen, díky kterému jsme odolnější proti únavě a vyčerpání, gen, který má vliv na výkon, nebo gen, díky kterému je pohyb efektivnější. Zapomenout nesmíme ani na gen bojovníka, který je spojen s riskováním a agresí. Právě to je gen, který lidem umožňuje zapnout instinkt přežití, aby si mysleli: „Musím utéct.“ Máte-li tedy tento gen, budete i bez velkého tréninku při běhu zřejmě rychlí.

I bez genetiky můžete běhat

Studie, kterou prováděli na Essex University, zjistila, že pouze 31 procent účastníků mělo správnou genetickou výbavu, aby ze svého tréninku skutečně vytěžili maximum. Pokud nepatříte k těm 31%, možná se ptáte, zda je možné porazit svou genetickou indispozici a vyniknout v běhání.

Vědci říkají – ano, můžete, ale nebude to tak snadné. Pomůže vám běh do kopce nebo intervalový trénink. Možná nebudete olympijským vítězem, ale běh je dobrý pro vaše srdce, kosti i psychiku. No a pokud vás opravdu běhání nebaví, jsou jiné sporty.

Zdroj: vlasta.cz, starsinsider.com, bbc.com

Související články