Chlorid sodný, který známe jako sůl, je nezbytný z mnoha důvodů. Reguluje hospodaření tekutin v těle, udržuje napětí v tkáních, je nezbytný pro funkci svalů a nervů a aktivuje látkovou výměnu. Sodík hraje důležitou roli v kardiovaskulárním systému a metabolismu těla. Udržování zdravého množství soli v těle je tedy nezbytné pro život. Příliš mnoho nebo příliš málo může být pro lidský organismus ale nebezpečné a může vést ke zdravotním problémům.

Zdroj: Youtube

Konzumace soli v Česku

Češi to se solením přehánějí, jak uvádějí data České internistické společnost ČLS JEP, která se konala v listopadu. Pokud jde o spotřebu soli, dopřáváme si jí třikrát více, než doporučuje Světová zdravotnická organizace. „Češi průměrně spotřebují 13,4 gramů soli denně, což výrazně převyšuje její konzumace v ostatních evropských zemích, kde se příjem pohybuje kolem 10 g na den. Světová zdravotnická organizace doporučuje denně přijímat méně než 5 gramů soli,“ říká Jan Václavík, přednosta Interní a kardiologické kliniky Fakultní nemocnice Ostrava a Lékařské fakulty Ostravské univerzity.

Jak nám sůl škodí

Vysoký příjem soli zvyšuje krevní tlak, může způsobit srdeční selhání a podílí se i na rozvoji demence, obezity, rakoviny žaludku nebo osteoporózy. Podle odborníků by snížení spotřeby soli o třetinu snížilo až o 30 procent počet kardiovaskulárních příhod.

Zpracované potraviny versus přisolování

Sůl většina z nás přidává do jídla během vaření nebo si přisolujeme přímo na talíři. Ovšem na celkové spotřebě soli se právě tohle podílí podle odborníků jen z 15–20 procent. Větší riziko jsou zpracované potravinářské výrobky. „Tři čtvrtiny soli přijímáme z potravin, které si kupujeme v obchodech. Omezit bychom tedy měli obsah soli v pečivu, uzeninách a dalších výrobcích,“ doporučuje Jan Václavík. Výrobky by se podle odborníků měly také začít lépe označovat. Uvádět by se měl nejen obsah soli, ale i procento, kterým se daná potravina podílí na denní doporučené dávce pro dospělé osoby.

Zdroj: vlasta.cz singlecare.com

Související články