Příklad léků, které způsobují vzestup hmotnosti? Antidepresiva, léky ovlivňující náladu, kortikosteroidy, léky na alergii, astma, poruchy trávení a syndrom dráždivého tračníku. Váhu mohou rozhodit i přípravky na některé autoimunitní a chronické stavy.

Jak léky ovlivňují hmotnost

Léky ovlivňují váhu různými způsoby – kortikosteroidy například mění rovnováhu elektrolytů a hospodaření organismu s vodou, ovlivňují i rychlost metabolismu a vyplavování sodíku. Jeho zvýšené množství přispívá k zadržování vody v těle, jak uvádí tato odborná studie.

S hubnutím zrovna nepomáhají ani steroidy. Mnozí je znají jako látky, které užívají zejména kulturisté kvůli svalům, ale ve skutečnosti většina uživatelů nepatří mezi sportovce a berou je, protože jim je předepsal lékař na jejich potíže.

Třeba kvůli lepšímu hojení svalů po úrazech, při hormonální dysbalanci, řídnutí kostí nebo na poruchy potence. Bohužel přispívají ke zvýšenému ukládání tuku v oblasti břicha, obličeje a krku a mění jeho rozložení v těle.

VIDEO: Jak se zbavit vody zadržené v těle? Podívejte se na video.

Zdroj: Youtube

Antidepresiva mají na váhu vliv

Vzestup váhy hrozí také lidem, kteří berou antidepresiva, což opakovaně potvrdily i studie – někdy však nejde o přímou souvislost, ale třeba důsledek toho, že lidé se díky těmto lékům cítí lépe a začnou více jíst, zatímco během depresivního období neměli na jídlo chuť.

Studie z roku 2018 publikovaná v periodiku British Medical Journal zjistila, že lidé užívající antidepresiva jsou nejvíce ohroženi přibíráním na váze dva až tři roky po léčbě.

Je nicméně pravda, že ne všechny léky na deprese působí stejně, po některých je vzestup váhy vyšší. Podobně působí léky označované jako stabilizátory nálady a antipsychotika.

Jak zvládnout přibírání na váze způsobené léky

Rovnou zapomeňte na to, že byste si sami léky vysadili nebo snížili jejich dávku. Naštěstí existuje několik způsobů, jak tento vedlejší účinek jinak potřebných pilulek překonat.

1.      Dodržujte doporučený příjem soli

Nadměrná konzumace soli, respektive sodíku může přispět k vzestupu hmotnosti sama o sobě. Tím spíše se tak bude dít při užívání léků ovlivňujících jeho metabolismus. Solte proto méně, zvláště pokud užíváte steroidy nebo antidepresiva.

Uděláte zároveň dobře, pokud se vyhnete různým polotovarům a průmyslově zpracovaným potravinám. Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje denní příjem sodíku 2000 miligramů (mg).

2. Zvyšte příjem draslíku  

Konzumace stravy bohaté na draslík může pomoci lidem, kteří chtějí zhubnout a léky jim to komplikují. Draslík totiž pomáhá vyplavit z těla sodík a jeho dostatečný příjem má i další zdravotní benefity, jako je třeba pokles krevního tlaku, nižší riziko mrtvice či prevence osteoporózy.

Mezi potraviny bohaté na draslík patří banány, sladké brambory, avokádo, špenát, černé fazole, řepa a brambory.

Důležité minerály, krom draslíku třeba i hořčík a vápník, tělu dodají také slabě i středně mineralizované vody a naše tělo to ocení i z dalších důvodů.

„Odborné práce dokazují, že voda s obsahem minerálních látek preventivně působí proti tvorbě ledvinových kamenů. Například vyšší obsah hořčíku nebo draslíku ve vodě vede k alkalizaci moči a zvýšenému vylučování citrátu, což brání vzniku kamenů. Není tedy pravda, že by minerální vody přispívaly ke vzniku ledvinových kamenů,“ říká Miroslava Karbanová, nutriční terapeutka ze Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

3. Proberte to s lékařem

Zeptejte se, zda není možné užívat jiné léky s podobným efektem na vaše zdravotní problémy, po kterých byste ovšem nepřibírali.

Připravte se ale na to, že možná nebude možné léčbu měnit. Ale třeba u steroidů má smysl se zajímat o co nejmenší účinnou dávku a co nejkratší potřebnou dobu užívání.

4. Jezte častěji menší porce

Léky nebo zlepšení vašeho zdravotního stavu mohou zvýšit chuť k jídlu a vaše váha může jít nahoru. Zkuste to vyřešit tak, že si místo dvou nebo tří hlavních velkých jídel dáte během dne pět až šest menších. Může to snížit pocit hladu během dne.

5. Zůstaňte aktivní

Dostatek pohybu je důležitý pro každého a cvičit se dá i s mnoha zdravotními potížemi. Nemusíte běhat, ale i u většiny dlouhodobých problémů se zdravím a kondicí v úvahu připadá chůze, plavání nebo lehká jóga.

6. Zkuste přerušovaný půst

Přerušovaný půst může být účinným způsobem, jak zhubnout, ale raději si to nechte posvětit od lékaře. Existuje několik časových rozvrhů přerušovaného půstu, vyberte si, kterým vám sedí nejlépe. Odborná práce z roku 2022 potvrdila, že přerušovaný půst skutečně funguje.

7. Myslete na dobrý spánek

Dobrý noční spánek pomáhá podporovat hubnutí a platí to i v případě, že vám tuto snahu komplikují léky. Některé z nich, například steroidy, ovšem mohou spánek zhoršovat. O to více má smysl změnit i zdánlivě banální věcí, které spánek zhoršují.

Nejezte nic tučného před spaním, nepijte moc alkoholu a pokuste se usínat a vstávat každý den ve stejnou hodinu.

Zdroj: vlasta.cz, dbsalliance.org, healthline.com, advisory.com, who.int

Související články