Může vám hrozit takzvaná cestovní trombóza, která je poměrně nebezpečná. Ale pozor! Víme, jak jí předejít. Cestovní trombóza, odborně nazývaná žilní trombembolismus, se projevuje ucpáním žil v dolních končetinách krevní sraženinou. V nejhorším případě může tato sraženina putovat až do malého plicního oběhu a způsobit velmi nebezpečnou plicní embolii.

Tento fenomén není nový; poprvé byl popsán již v padesátých letech dvacátého století, kdy začala masivní expanze letecké dopravy. Na počátku 90. let byly provedeny studie na několika velkých světových letištích.

Výsledky ukázaly, že po dlouhých letech, trvajících šest a více hodin, bylo mezi hospitalizovanými pacienty 17 až 25 % těch, kteří trpěli žilní trombózou nebo plicní embolií. Tento problém se stal známým jako syndrom ekonomické třídy.

Souvisí turistická třída opravdu se vznikem trombózy?

Syndromu ekonomické třídy se podrobně věnoval například významný německý lékař a politik Rudolf Wirchow, který ustanovil seznam rizik zvyšujících výskyt žilní trombózy při cestování v nižší letecké třídě.

Rizika trombózy

  1. V kabině letadla je nižší koncentrace kyslíku a nízká vlhkost vzduchu, což vede k rozšíření cév, včetně žil v dolních končetinách. Tento stav způsobuje zpomalení krevního oběhu.
  2. Cestující často přijímají méně tekutin, což vede k zahuštění krve. Konzumace alkoholu, který dále dehydratuje organismus, tento stav ještě zhoršuje. Výsledkem je zvýšená srážlivost krve a vyšší riziko tvorby krevních sraženin.
  3. V ekonomické třídě jsou sedadla rozmístěna velmi těsně vedle sebe i za sebou, což způsobuje, že cestující musí sedět s pokrčenýma nohama. Tato pozice způsobuje tlak na podkolenní žíly, což vede k omezení žilního toku v dolních končetinách.
  4. Pospávání během dlouhého letu rovněž může snižovat krevní tlak a s ním i cirkulaci krve v řečišti cév.

Další rizikové faktory

  • Nadváha
  • Kouření
  • Trombóza v osobní anamnéze cestujícího
  • Těhotenství
  • Vyšší věk cestujícího
  • Hormonální antikoncepce (sama o sobě zvyšuje riziko vzniku krevních sraženin)
  • Nedávná operace dolních končetin či pánve (nehybnost rovněž riziko zvyšuje)
  • Křečové žíly

Příznaky syndromu ekonomické třídy

  • Pocit pnutí v dolní končetině (především v oblasti lýtka)
  • Brnění a mravenčení končetin
  • Modrání či zarudlost lýtek
  • Bolest při došlápnutí na chodidlo

Pokud zažijete některý z těchto příznaků, není vhodné vstávat ze sedačky, abyste nevyvolali možnost uvolnění krevní sraženiny a jejího putování po cévách. Místo toho vyžádejte pomoc od letušky prostřednictvím tlačítka pro zavolání personálu nebo požádejte spolucestujícího, aby udělal tento krok za vás.

Nejlepší pomoc je prevence

Jak se tedy na delší let správně připravit, a vyhnout se tak možným rizikům spojeným se syndromem ekonomické třídy? Radí Adéla Víchová, bývalá letuška.

1. Pohybujte se

Pokud je to možné, po dvou hodinách letu se projděte po kabině a pořádně si protáhněte dolní končetiny. Pomoci mohou i cviky jako kroužení kotníky či napínání prstů na nohou.

2. Zvolte kompresní podkolenky

Jestliže vás čeká dlouhý let, vsaďte na volné oblečení a škrtící ponožky či kalhoty nechte doma. Cirkulaci krevního oběhu můžete podpořit pomocí kompresních punčoch. Volné kalhoty v pase zase pomohou zlepšit průtok krve kolem pánve.

3. Dodržujte pitný režim

Ideálně již den předem vypijte dostatečné množství vody.

4. Neberte si prášky na spaní

Možná to vypadá lákavě. Prospíte let a vzbudíte se až na exotické dovolené. Prášky na spaní ovšem tlumí a zpomalují krevní oběh. Nechte je raději doma.

5. Buďte informovaní a zároveň informujte

Pokud jste riziková skupina, informujte hned po vstupu do letadla palubní personál, že se obáváte syndromu ekonomické třídy. Palubní personál vám bude věnovat zvýšenou pozornost, pokud by zaznamenal cokoliv nestandardního.

Související články

Zdroj: vlasta.cz, researchgate.net, cbc.ca, dentimedshop.cz, euc.cz, lekarske.slovniky.cz, autorka článku je bývalá letuška