Standardní čas se nejvíc blíží přirozenému světlu, kdy je slunce přímo nad hlavou v poledne nebo blízko poledne.

Během letního času od března do listopadu posunutí hodin dopředu způsobuje, že přirozené světlo bude přítomné o hodinu později ráno a o hodinu později večer.

Právě ranní světlo je ale nezbytné pro správné fungování cirkadiánního rytmu, tedy našich vnitřních hodin.

Zdroj: Youtube

Co se stane s tělem po změně času

Cirkadiánní hodiny regulují metabolismus v mnoha orgánech, včetně srdce, kosterního svalstva, jater a tukové tkáně. Změna času na jaře způsobuje zpočátku temnější rána a světlejší večery.

Hodinová změna se může zdát nepodstatná, ale mnozí lidé na ni reagují velmi citlivě. Po změně času dochází podle statistik k nárůstu srdečních infarktů a mrtvic, je také více nehod a časová změna má vliv i na psychiku a kvalitu spánku.

Kdo změny snáší hůře, skřivani, nebo sovy?

Výzkumníci z University of Michigan zjistili, že noční sovy mají tendenci obtížněji se přizpůsobovat změnám letního času. Zatímco ranní ptáčata si na jiný režim spaní a bdění zvyknou za pár dní, nočním sovám to může trvat týden i déle.

Proč potřebujeme přirozené denní světlo

Čím více máme přirozeného světla, tím lépe se budeme cítit, zejména pokud jde o duševní zdraví. Přirozené světlo způsobuje, že tělo uvolňuje více serotoninu, což je klíčová složka regulace naší nálady, zdravé chuti k jídlu, kvalitního spánku, a dokonce i lepší paměti.

Se změnou času bohužel nic neuděláme, ale můžete maximalizovat vystavení přirozenému světlu venku i uvnitř.

Jak bojovat s nedostatkem přirozeného světla

Pokud pracujete deset hodin denně a jste zavření v místnosti, kde není ani trochu přirozeného světla, dobře se cítit nebudete. Ale i doma, kde je přirozeného světla méně, můžete najít způsob, jak ho čerpat více.

Jak radí psycholožka Kati Peditto, v takovém případě je vhodné používat celospektrální žárovky, které replikují přirozené sluneční světlo. „Tyto žárovky napodobují denní světlo, a snižují tak stres a zvyšují bdělost,“ říká.

Další možnosti, jak dostat dovnitř světlo

Kromě celospektrálních žárovek se snažte zakomponovat do každodenního života malé návyky, které zvýší množství denního světla ve vnitřních prostorách. Odborníci radí sundat závěsy či vytáhnout žaluzie, pokud pracujete z domova, občas se zvedněte a postavte se blízko okna, abyste načerpali co nejvíc přirozeného světla.

Světlu pomůžete i tak, že po místnosti rozmístíte zrcadla, která budou světlo odrážet. Pamatujte také, že největším zdrojem tmy v místnosti může být podlaha. Pořiďte si tedy světlý koberec, který místnost rozzáří.

Jak minimalizovat dopady změny času

Chcete se cítit lépe a být na změnu času připravení? Zkuste následující tipy.

  • Změňte spánkovou rutinu: Tři dny před změnou času jděte spát o deset až patnáct minut dříve než obvykle a vstaňte o deset až patnáct minut dříve. Zkuste to prodlužovat během následujících nocí na celkem 45 minut. To by mělo vašemu tělu pomoci přizpůsobit se „ztracené“ hodině.
  • V případě potřeby si odpoledne na 30 minut zdřímněte. Ne déle, delší spánek by naopak způsobil ještě větší únavu.
  • Nastavte se více dennímu světlu, zejména pak tomu rannímu. Naopak se vyhněte jasnému umělému světlu, včetně osvětlení z elektronických zařízení, ve večerních hodinách – především dvě hodiny před spaním.
  • Můžete-li, odložte ranní plány o hodinu po dobu prvního týdne po změně času, aby se vaše biologické hodiny přizpůsobily.
  • Omezte kofein a alkohol, které narušují spánek. Přizpůsobte čas jídla svému spánkovému plánu a vyhněte se těžkým jídlům těsně před spaním.
  • Odborníci doporučují věnovat přechodový víkend fyzicky náročnějšímu výletu v přírodě. Fyzická únava pomůže posunout spánkový režim, a když budete navíc celý den na přirozeném denním světle, snáze se adaptujete na změnu času.

Zdroj: vlasta.cz, healthline.com, delos.com/blog, chronobiology.com

Související články