Jak poznat, že vám chybí železo, a jak si ho doplnit? Varovat by vás měla únava

Anna Kunešová | 16. 4. 2022

Často se budíte unavení, a to i po vydatném spánku? Je vám pořád zima, a to bez ohledu to, že je vlastně teplo, a proto často saháte po svetru? Pak možná máte málo železa, což může potvrdit váš praktik, pokud pošle vaši krev na jednoduchý laboratorní rozbor. 

Nedostatek železa může mít více příčin – od nevyrovnané stravy až po nějaké vážné onemocnění. Silná menstruace, o které se to traduje, nicméně zase tak velkou roli nehraje. Respektive pokud se zároveň stravujete kvalitně, nemusí v tomto ohledu způsobit potíže. Každopádně je třeba vzít v úvahu věk, pohlaví a rodinnou anamnézu.

Naše tělo potřebuje železo k vytváření hemoglobinu, díky němuž krev dokáže rozvádět kyslík do celého organismu. Pokud ho máte málo, tělu se nedostává i kyslíku. Mezi další příznaky, kromě neustálé únavy a zimnice, patří také nápadná pobledlost v obličeji, zvláště kolem očí, snadná tvorba modřin, suchá pokožka a sklony k nadýmání.

„Většina žen si na náročný a vyčerpávající život prostě zvykne. Často považují únavu za nevyhnutelnou součást života. Pokud ovšem v důsledku nedostatku železa nedochází k okysličování vašich tkání, nedostává se tělu potřebné energie. Pokud kromě ‚běžného‘ vyčerpání pociťujete i slabost, podráždění a neschopnost se soustředit, může vám pomoci právě doplnění železa,“ upozorňuje web lekarnahartmann.cz na nejčastější a přitom asi nejvíce podceňovaný příznak, který svědčí o nedostatku železa.

Ludmila (62): Můj syn mě strašně moc zklamal. Ještěže mi zůstala snacha
Příběhy

Ludmila (62): Můj syn mě strašně moc zklamal. Ještěže mi zůstala snacha

Chybí kojencům i starším dospělým

Obecně trpí nedostatkem železa neboli anémií častěji ženy, některé kvůli silné menstruaci v kombinaci s nízkým příjmem železa, prvku se ženám může nedostávat také v době těhotenství, stejně jako často schází dětem, které byly kojeny pouze šest měsíců. Ženy jsou také vystaveny většímu riziku autoimunitních poruch a hypotyreózy – snížené činnosti štítné žlázy, které rovněž mohou způsobit anémii.

„Ženy potřebují větší množství některých minerálních látek, zejména vápníku a železa, než muži. Je to spojeno s jejich hormonálním cyklem a těhotenstvím,“ dodává Iva Málková ze společnosti Stop obezitě.

Železo také někdy chybí starším dospělým, kteří s tím přitom během života dosud neměli problémy – obvykle proto, že méně a hůře jedí, takže v jídle jim tento prvek schází, navíc klesá schopnost těla ho z potravy dobře využít. Problémy s železem mohou způsobit i některé léky, například ty, které se používají na ředění krve, nebo ty používané v rámci chemoterapie při léčbě zhoubných nádorů. A příčinou mohou být i některá chronická onemocnění, jako jsou vředy nebo nádor tlustého střeva.

Pokud krevní testy anémii potvrdí, lékař se zaměří jak na nedostatek železa, tak na hlavní příčinu toho, proč tomu tak je – velmi často dokáže hodně změnit úprava stravy, překvapivě dobrým zdrojem je například quinoa. Dále pak červené maso, dýňová semínka, fazole, čočka a některé druhy sušeného ovoce. Lze podávat i léky, některé bohužel způsobují zácpu, a v krajním případě přichází na řadu krevní transfúze.

Zdroj: Stob.cz

https://health.clevelandclinic.org/how-to-tell-if-you-have-iron-deficiency-anemia/

Po šesté hodině nejezte sacharidy! Jakým absurdním mýtům o hubnutí nevěřit?
Hubnutí

Po šesté hodině nejezte sacharidy! Jakým absurdním mýtům o hubnutí nevěřit?

Tagy chudokrevnost Únava