1. Voda a ovoce

Správný pitný režim je hnacím motorem pro průchodnost střev. „Má-li tělo málo vody, intenzivněji ji vstřebává ze střeva. Střevní obsah se tím zahušťuje a je určitou překážkou pro pohyby střeva a dochází k obtížnému vyprazdňování,“ vysvětluje Milan Lukáš. Kromě vody je důležitá konzumace potravin s nevstřebatelnými zbytky, což je ovoce a zelenina.

Čtěte také

Stále unavená? Nechte si udělat testy!

Čtěte také

Stále unavená? Máte v pořádku štítnou žlázu? Kdy si ji nechat zkontrolovat

2. Pravidelnost a pohyb

Organismus lze naučit pravidelné stolici, a to osvojením si neměnného rituálu, který budete striktně dodržovat. „Po probuzení vypijte sklenici vody, následně proveďte ve stejném pořadí všechny ranní úkony a dopřejte si snídani. Za zhruba půlhodiny se pokuste o přirozené vyprázdnění,“ radí internistka Monika Soldánová. Lepší vyprazdňování podpoříte také pravidelnou pohybovou aktivitou. Stačí třicet minut denně.

Čtěte také

Na gynekologii je třeba chodit pravidelně, nečekat na problémy

Čtěte také

Padesátnice nechodí na prevenci ke gynekologovi a zbytečně umírají

3. Probiotika a slabá projímadla

Problémům se střevy lze předejít úpravou střevní mikroflóry pomocí probiotik. Vyskytují se v jogurtech, zakysaných mléčných výrobcích nebo je můžete zakoupit jako doplněk stravy v lékárně, kde seženete i volně prodejná laxativa. „Nejčastěji užívanými projímadly jsou syntetická nebo přírodní. Jejich principem je aktivita hybnosti střev, tedy posun střevního obsahu a tím pádem vyprázdnění,“ objasňuje Milan Lukáš.

Čtěte také

Staší se něěkolikrát denně protáhnout!

Čtěte také

Zkřížený syndrom! Největší problém při sezení u počítače! Jak se ho zbavit?

Věděli jste, že…

• Asi 75 procent žen nad 40 let trpí zácpou a přibližně 70 procent populace nad 50 let se potýká s hemoroidy.
• Chronická zácpa vznik hemoroidů umocňuje. Dlouhé sezení na toaletě představuje nápor na svaly, stolice tlačí na stěnu konečníku a stlačuje tkáň směrem dolů, čímž způsobuje zvětšení hemoroidů a následně i jejich vyhřeznutí.
• 30 dřepů denně a úprava jídelníčku působí jako prevence proti zácpě i hemoroidům.

Čtěte také

Květ černého bezu

Čtěte také

Na alergii zkuste byliny, pomůže květ z černého bezu

7 tipů pro domácí léčbu zácpy a hemoroidů
1. Zvyšte příjem tekutin (alespoň dva litry).
2. Do jídelníčku zařaďte potraviny bohaté na vlákninu (jablka, hrušky, celozrnné pečivo, zelenina, luštěniny).
3. Užívejte vhodné doplňky stravy, například probiotika.
4. Toaletní papír vyměňte za vlhčené ubrousky.
5. Nekonzumujte pálivá a příliš kořeněná jídla.
6. Provádějte pravidelné sedací koupele.
7. Přikládejte na konečník ledové obklady.