Jak můžeme pomoci své psychice, aby se po měsících plných šedi, koronaviru a tmy zmátořila a zase rozkvetla? Poradí PhDr. Pavlína Doležalová z online psychologické poradny Mojra.cz

1. fáze: Poútlumový detox

Nejprve je potřeba se probrat a připravit mysl na nové budoucí aktivity. Mnoho lidí si hlavně během zimního období stěžuje na různé úzkosti a depresivní stavy. Pojďme jich nechat co nejvíce za sebou:

1. Zbavte se černých myšlenek a stresu. Stejně jako děláte očistu vašeho šatníku a měníte péřové bundy za vesty a šaty, zkuste i své hlavě trochu odlehčit, protřídit v ní různé pocity a myšlenky, které se mohly nahromadit za těch několik tmavých měsíců. Napište si, jak se nyní máte, kde se ve svém životě nacházíte a co jste už za zimu stihli úspěšně vyřešit a uzavřít. Úkolem hlavy je myslet, ale někdy je třeba ji trochu „odplevelit“ od negativních myšlenek typu „jsem k ničemu“ nebo „nic mi nejde“ a „na to nemám“, aby mohla fungovat lehčeji a efektivněji.

Čtěte také

Recept na šťastný vztah? Mluvte spolu!

Čtěte také

Manuál na šťastný vztah: Mluvte spolu, buďte tým a měňte zaběhané rituály

2. Dýchejte zhluboka. Naplno. Pusťte si nějakou klidnou relaxaci nebo řízenou imaginaci či meditaci (mnoho jich najdete zadarmo i na Youtoube) a soustřeďte se jen na moment tady a teď. Zkuste v tom vytrvat, i když vám to zprvu nemusí jít snadno – dosud zahlcené hlavě může trvat, než se přizpůsobí pomalejšímu módu. Navíc se vám okysličí mozek i krev a může vás napadnout plno super nápadů!

3. Nezapomínejte na rovnováhu pracovního a osobního života (work-life balance), která je opravdu nepostradatelná! Vyplatí se vytvořit si nějaký rituál jako předěl mezi pracovním prostředím a příchodem domů. Pro někoho je to jízda na kole, pro někoho káva v restauraci. Lépe se tak naladíte na obě zásadní oblasti vašeho života.

Čtěte také

Občas to nemusí být lehké, ale nikdy byste neměli dětem vyhrožovat

Čtěte také

Jaké hlášky nás vytáčely v dětství. Neříkáte dětem to samé, co jste nesnášeli

2. fáze: Našlápnutý restart

Vykročte nejen tou správnou nohou, ale i myšlenkou. Ve druhé fázi už za sebou máte očistnou kúru, která vám měla pomoci se zbavit únavy a pročistit chmurné nálady. Teď jste nastartovaní na další level:

1. Nyní je na čase si srovnat priority a dobře si nastavit cíle, které vás v práci či v osobním životě ve druhé půli roku čekají. Zastavte se tedy a odpovězte si na otázku, co je pro vás důležité? Na co se nyní chcete soustředit? Zkuste své odpovědi formulovat opravdu co nejkonkrétněji (např. „chci zhubnout“ nestačí – kolik kg? za jak dlouho?), abyste mohli dobře měřit, jak moc jste svému cíli blízko či daleko. Také nemá smysl si stanovovat nereálné podmínky (např. „zítra uběhnu maraton“, když běh nesnášíte a ještě jste s ním ani nezačali), protože to člověka akorát odradí od nějaké snahy a místo toho se naplno dostaví zklamání a frustrace.

Čtěte také

Je ve vztahu nuda? Nebo nezájem?

Čtěte také

Nedotýká se mě ani se se mnou nehádá. Proč už vás nemiluje a jak to poznáte

2. Samozřejmě je důležité nejen jet na výkon podle „buzer“ listu. Zásadní je i těšení se na to, co přijde, až úkoly splníme, až dosáhneme svých cílů a naplníme si své sny. Zde neomezujte své kreativní Já. Jaké vás čekají odměny? Může to být forma nějakého příjemného pozitivního pocitu (třeba úlevy, spokojenosti) nebo nějaká hmotná odměna (nové bydlení, více peněz). Jaké máte plány?

3. Počasí je (konečně!) čím dál tím slunnější a přímo vybízí k fyzickým aktivitám venku! Choďte, cvičte, běhejte, plavejte… Najděte si svůj vlastní pohyb, který vám bude dělat radost, a věnujte se mu pravidelně. Objevujte na výletech dobrodružná místa. Blahodárné účinky nejen na tělesné, ale i na psychické úrovni, na sebe nenechají dlouho čekat.

4. Pokud se věnujete nějaké formě otužování, prodlužte si svůj pobyt v ledové sprše, vaně či jezírku! Takové samovolné uschnutí na teplém vzduchu v trávě poskytne hlavě skvělou relaxaci a odpočinek, zároveň dobije tolik potřebné baterky!

Čtěte také

Petra Drahanská

Čtěte také

Petra Drahanská: Nehněvejte se na maminky, že nedělaly, co jste od nich čekaly

5. Dodržujte pravidla psychohygieny, která sedí konkrétně vám – nemusíte dělat vše, co se kde píše (třeba i v tomto článku). Snaha o to dělat všechno, i když to sám/sama vlastně vůbec tak nechci, může být naopak kontraproduktivní a stresující. Vyberte si prostě to, co těší a naplňuje právě vás.

6. A (nejen) pro opravdové fajnšmekry je zde poslední tip, jak zlepšit kvalitu svého života – dopřejte si terapii na téma, které již dlouho odkládáte, ale cítíte, že vás stále trápí a vrací se. Terapie působí jako hojivý balzám na různá emoční zranění či křivdy a navíc podpoří váš další osobností růst!

Kontakt: www.mojra.cz/nasi-psychologove

Čtěte také

Nechválili vás? Možná už byste s tím mohla v padesáti vyrovnat

Čtěte také

Dnešní padesátnice mají nízké sebevědomí. Jak se správně pochlubit?