Laughter jóga, což by se dalo volně přeložit jako jóga smíchu nebo vysmátá jóga, je oblíbené pohybové a dechové cvičení, jehož cílem je probudit vnitřní dítě, zbavit se každodenních životních stresů a pěstovat radost ze života. Dle vědců totiž simulovaný smích poskytuje stejné výhody, jako smích spontánní. 

Jak to funguje?

Jóga smíchu je založena na řízeném dýchání, které umožňuje větší příjem kyslíku do plic, což má dle studie za následek aktivaci parasympatického nervového systému, neboli přirozeného relaxačního systému těla. 

Jak vysmátá jóga probíhá?

Většina lekcí začíná jednoduchými dechovými technikami, tleskáním a zpíváním, které účastníkům pomohou setřást nervozitu. Dále navazuje rytmické tleskání 1-2, 1-2-3 při zpěvu „ho-ho, ha-ha-ha“.

Přestože se to na první pohled může zdát hloupé a člověk si u toho může připadat jako blázen, záměrem je právě  odstranit jakékoli vnitřní úsudky a předsudky, co si o nás kdo pomyslí. Důležité je také nechat své ego přede dveřmi. 

Sezení může zahrnovat také improvizovaná cvičení, citování pozitivních afirmací, jemné protahování, jógovou práci s dechem nebo meditaci. Všechny tyto praktiky jsou určeny k tomu, aby člověku pomohly se uvolnit a brát se méně vážně.

Čtěte také

Útok psa

Čtěte také

Když pes útočí: Jak rvačku utnout, kdy volat 158? Pozor na přiživení agresivity

Odkud se cvičení vzalo?

Kolébkou tohoto zábavného cvičení je indická Bombaj, kde ji s malou skupinkou lidí začal v roce 1995 provozovat lékař Madan Kataria. Jelikož je ale smích nakažlivý, rozrostla se vysmátá jóga během let do více než 5 000 klubů ve 110 zemích světa. Díky tomu, že cvičení dokáže zmírnit stres, zlepšit náladu, nebo dokonce snížit riziko chronických onemocnění, vyučují se workshopy také na pracovištích, v univerzitních kampusech nebo v zařízeních pro seniory, kde je terapie smíchem velmi oblíbenou záležitostí.

Zvládnou to všichni

Doktor Kataria věří, že naučit se smát na povel může každý. A jakkoli terapie vypadá či zní zvláštně, v člověku podpoří optimismus a pozitivitu, díky čemuž se následně lépe vypořádává se stresovými situacemi. "Nelze vždy spoléhat na to, že nás v životě něco rozesměje. Proto je dobré umět rozesmát sám sebe a tím si do stereotypních dní vnést světlo," tvrdí indický lékař s tím, že cvičení navíc dodává energii a zlepšuje imunitní systém.

Zdroj: vlasta.cz healthline.com

Čtěte také

TRX

Čtěte také

Rotoped, plavání nebo snad TRX? 8 sportů, kterými spálíte kalorie během 30 minut

Čtěte také

Anna Šišková

Čtěte také

TEST: Jak dobře znáte slovenskou herečku Annu Šiškovou? Otestujte se

Čtěte také

Cukr v malém množství není zlo

Čtěte také

Cukr v malém množství není zlo! Jedna lžička denně může pomoct seniorům