Špatná nálada, hluboký smutek nebo pocity zoufalství. Právě takto se v dnešní době projevuje u mileniálů, tedy lidí narozených v letech 1981–1996, deprese nejčastěji. Podle společnosti Blue Cross Blue Shield patří depresivní stavy mezi deset největších zdravotních problémů této generace. Jejich výskyt se totiž od roku 2013 zvýšil o 47 %. A roste také počet mladých, kteří se v důsledku psychických problémů rozhodnou skoncovat se životem.

Zdroj: calmio.cz

Třikrát častější deprese

Studie ukazují, že fyzické a duševní zdraví mileniálů se navíc zhoršuje s věkem rychleji než u předchozí generace X. Čím to? Na vině je hned několik faktorů. Mileniálové totiž vyrostli v době, kdy byly na raketovém vzestupu moderní technologie. Logicky tak mají podobná očekávání a ambice i ve svém životě. Ovšem mnohdy jim do jejich představ „hážou vidle“ finanční dluhy, nadměrná konzumace sociálních sítí, kde je realita značně přikrášlená, a především pak vysoká pracovní zátěž, která jde ruku v ruce s neustálým napojením na pracovní prostředí. Mladí dospělí tak žijí ve vysoce stresovém prostředí bez možnosti „vypnout“. Na jejich duševní zdraví se ale v posledních dvou letech bezpochyby značně podepsala také pandemie. V období lockdownů se totiž výskyt depresí, úzkostných poruch a sebevražd zvýšil až na trojnásobek a nejvíce zasaženou skupinou byli právě mladí lidé. Dle názoru odborníků může mít v současnosti podobně nepříznivý dopad na psychiku i aktuálně probíhající válka na Ukrajině.

Čtěte také

Znečistění planety plasty

Čtěte také

Odlehčeme planetě! 6 tipů, jak nenásilně zredukovat každodenní spotřebu plastů

S psychikou pomůže i meditace

Asi nebude novinkou, když napíšeme, že duševní zdraví velmi úzce souvisí s tím fyzickým. Pokud nebudete v pohodě na duši, je velmi pravděpodobné, že se roznemůžete i na těle, což může vést až k chronickým onemocněním. A platí to i naopak. „Abychom se cítili dobře, musí se dobře cítit i naše tělo. To znamená, že bychom měli dostatečně spát, snažit se o vyváženou stravu, ale také cvičit a obecně dodržovat zásady zdravého životního stylu. Důležité je však také umět odpočívat a mít vyhrazený čas na relaxaci či meditaci,“ radí psycholožka Markéta Jankovská s tím, že o psychickou pohodu je nutné pečovat bez ohledu na to, k jaké generaci kdo patří.

Čtěte také

Psychologie barev

Čtěte také

Zelená pro klid, červená pro povzbuzení chuti. Jak funguje psychologie barev?

Trpíte poruchami spánku či máte problém se soustředěním? Zklidnit roztěkanou mysl vám dle rad psycholožky může pomoci možná právě meditace. „V dnešním uspěchaném světě může být pravidelná meditace jednou z mála chvil, kdy se můžeme během dne zastavit a zeptat se sami sebe, jak se vlastně cítíme. Ideální je zařadit ji do své běžné denní rutiny jako třeba čistění zubů,“ zdůrazňuje Markéta Jankovská s tím, že meditace nejenže snižuje hladinu stresového hormonu kortizolu, ale také zlepšuje kvalitu spánku, pomáhá při úzkosti a depresi nebo například také posiluje imunitní systém.

Věnovat se jí přitom stačí jen pár minut denně, ideálně ráno nebo večer. Na dechové cvičení přitom nepotřebujete žádná speciální školení či kurzy. Stačí nechat se vést pokyny meditační aplikace. Na trhu je takových appek spousta, jen si vybrat. Většina z nich je však v angličtině. Pokud cizí řečí nemluvíte anebo zkrátka upřednostňujete odpočinek za doprovodu českojazyčného lektora, pak je nově k dispozici první ryze česká meditační aplikace Calmio, na jejímž vzniku se podílela psycholožka Markéta Jankovská a předseda pražského buddhistického centra Lotus Libor Šulák, spolu s dalšími odborníky na psychické zdraví. Stáhnout ji lze zdarma pro iOS i Android.

 Zdroj: healthline.com vlasta.cz calmio.cz

Čtěte také

Panská skála

Čtěte také

7 tipů na výlety po Lužických horách: Objevte krásu kraje Pyšné princezny!