Nadýmání vás může trápit paradoxně i proto, že jíte příliš mnoho potravin s vlákninou, která je jinak prospěšná. Ale spíše půjde o důsledek toho, že si dopřáváte přemíru tuků, soli, sycených nápojů, abychom jmenovali alespoň některé hlavní příčiny.

Hodně vadí také to, že člověk hltá, protože kdo jí rychle, často přitom spolyká spoustu vzduchu. Za nadýmáním může být také intolerance některých potravin, vadit mohou třeba mléčné výrobky. Bohužel, sklony k nadýmání se rovněž dědí. Každopádně vždycky má smysl změnit jídelníček tak, aby nás zase tolik netrápilo. 

„Jezte potraviny s vysokým obsahem draslíku a vody,“ zní odborná doporučení. Když totiž nemáte dostatek draslíku, vaše tělo bude zadržovat další sodík a vodu, což rovněž vede ke zvětšenému objemu břicha. Má také smysl upravit nadýmavé potraviny způsobem, který tuhle vlastnost zmírní – vařená zelenina bude lepší než syrová, různá zrna, semínka či luštěniny naklíčené. 

Čtěte také

Zdravá strava je v posílení imunity zásadní

Čtěte také

Rady od lékárníků: Čím podpořit imunitu a proč pomůže i zhubnutí

Následujících 12 nejlepších potravin pomáhá proti nadýmání. 

1. Máta

Ideální je čerstvá, ale poslouží i sušená. Určitě už vám někdo řekl, abyste si dali mátový čaj, když máte podrážděný žaludek. A ono to funguje a funguje to i na nadýmání. Uvolňuje totiž poněkud křečovité zažívání, navíc obsahuje specifické flavonoidy, které zmírňují aktivitu určitých buněk imunitního systému odpovědné za nadýmání. 

2. Okurky

Okurky obsahují 95 procent vody a díky tomu vlastně proplachují trávicí trakt a usnadňují tak průchod ostatní potravy, čímž sníží riziko zácpy či nadýmání. Obsahují také flavonoid kvercetin, který může pomoci zpomalit zánětlivé procesy v celém trávicím systému.

Čtěte také

Které bylinky patří k vašemu znamení?

Čtěte také

Nejlepší bylinky pro vaše zdraví podle data narození. Která je ta vaše?

3. Celer

Možná ho nemilujete, ale za vyzkoušení stojí. Pozor, nezaměňovat s celerovou šťávou. Celer díky svému složení hodně pomáhá, mimo jiné díky vysokému obsahu draslíku. Navíc podobně jako okurka působí protizánětlivě. 

4. Ananas

Ananas obsahuje enzym zvaný bromelin, který štěpí bílkoviny a podporuje trávení. Nemusíte hned věřit jeho údajně zázračným schopnostem spalovat tuk, ale na nadýmání by to stačit mohlo. Ananas obsahuje málo sodíku a naopak je nabitý spoustou draslíku. Podle studie uveřejněné v časopise Clinical Immunology zmírňuje příznaky zánětu tlustého střeva. 

Čtěte také

Vztahy mezi matkou a dcerou bývají v dospívání téměř vždy složité

Čtěte také

Přibývá ortorexie. Dcery se vymezují vůči matkám, co držely diety a hladovky

5. Jogurt

Jogurt funguje, ale ideálně bílý, nepřislazovaný, nezahušťovaný škrobem. Na druhou stranu vůbec nemusí být bio, důležitý je vysoký obsah probatických bakterií. Jogurt zároveň přirozeně obsahuje spoustu draslíku, který je dobrou zbraní v boji proti nadýmání. 

6. Kefír

I když jinak moc mléčné výrobky nemusíte, zkuste alespoň kefír. Nebojte se nakyslé chutě tohoto fermentovaného nápoje. Kefírové kultury požírají mléčný cukr – laktózu – a mění ho na kyselinu mléčnou a další látky, které jsou mnohem stravitelnější. Studie, která před časem vyšla v časopise Journal of the American Academy of Nutrition and Dietetics, zjistila, že pití kefíru snížilo příznaky trávení laktózy včetně nadýmání, bolesti žaludku a plynu až o sedmdesát procent.

Čtěte také

Bolesti nohou jsou součástí stárnutí. Je ale třeba pátrat po příčině

Čtěte také

Bércové vředy souvisí s žílami. Stoprocentně je vyléčit nejde, ale zlepšit ano

7. Banány

Tohle ovoce patří mezi potraviny vůbec nejbohatší na draslík. Ale nejen kvůli tomu jsou skvělým pomocníkem, pokud se chcete zbavit nadýmání. Je dobré si je dát mezi jídly. Jen pozor na jejich vydatnost, jsou vážně hodně sladké, a proto se rozhodně nehodí na zahnání hladu před spaním.

8. Rajčata

Rajčata jsou skvělá v tom, že je do jídelníčku můžete zařadit v mnoha podobách a receptech. Určitě to udělejte. Obsahují kromě nějakého toho draslíku také velké množství lykopenu, přičemž tomuto antioxidantu se přisuzuje široká škála protizánětlivých a protinadýmavých účinků. A to tím spíše, pokud si je dáte tepelně upravená. 

Čtěte také

Nedostatek tekutin může způsobit i bolest zad

Čtěte také

Nejste nemocní, jen máte žízeň. Voda má vliv na migrény, alergie i bolesti zad

9. Meloun

Jakmile bude jejich sezóna, určitě si je dopřávejte. Díky vysokému obsahu vody v melounu pomáhá proti zadržování vody v těle, určitě znáte jeho močopudné působení. Navíc je v červených melounech spousta draslíku. 

10. Zelený čaj

Někteří lidé pijí zelený čaj pro jeho povzbuzující účinky. Ale umí toho mnohem víc. Je vynikajícím zdrojem antioxidantů a pomáhá uvolňovat přebytečné zadržené tekutiny. 

Čtěte také

Jednou za dva roky k lékaři, to je to nejdůležitější, co musíte pro zdraví udělat

Čtěte také

Rakovina: Bulka nebo bolest na hrudi. Co by vás mělo varovat a kdy jít k lékaři

11. Kurkuma

Mnoho bylin a koření, včetně kurkumy, má protizánětlivé účinky a uklidňuje podrážděný žaludek, případně mírní nadýmání. Patří mezi ně třeba kurkuma, obsahující zdraví prospěšné barvivo zvané kurkumin. 

12. Zázvor

Zázvor je k mání v mnoha podobách, ale například v limonádách nebo bonbonech nemá zdaleka takový efekt jako čerstvě nastrouhaný kořen, případně čaj z něj. Zázvor rovněž zklidňuje podrážděný žaludek, což může pomoci zmírnit nepříjemné projevy nadýmání.

Čtěte také

Syndromem vyhoření jsou ohroženi lidé se sklonem k dokonalosti

Čtěte také

Ženy sendvičové generace: Z přetížení mají gynekologické potíže a nadváhu