Chronický zánět kloubů neboli artritida je poměrně častou zdravotní potíží, případů přibývá se zvyšujícím se věkem. Typickými projevy jsou bolest a poškození kloubů, které například ztrácejí svou pohyblivost. Nejčastější je zánětlivá osteoartritida, degenerativní onemocnění. Mezi onemocnění postihující klouby patří rovněž revmatoidní artritida, psoriatická artritida či dna.

Některou z forem nemoci trpí během života 40 procent mužů a až 40 procent žen. Mnoho z nich přitom netuší, že se nemusí spoléhat jen na léky či rehabilitace, protože do jisté míry může pomoci i úprava jídelníčku.

Čemu se raději vyhnout?

1. Přidané cukry

Měli byste omezit příjem cukru i bez ohledu na to, jestli máte artritidu. Najdete je ve sladkostech, limonádách, ale třeba i v pochutinách, jako jsou uzeniny či barbecue omáčka – sledujte obaly. Vůbec nejhorší jsou sladké nápoje, zvláště pokud je konzumujete denně, jak dokazuje tato studie sledující zvyky více než dvou set tisíc žen.

Čtěte také

Chůze je našemu životu velmi prospěšná

Čtěte také

Chcete žít dlouho? Ujděte denně aspoň 7 tisíc kroků a vyhnete se nemocem

2. Červené maso, uzeniny

Některé výzkumy nacházejí souvislost mezi konzumací červeného masa či uzenin a zánětlivým postižením kloubů, které může zvýšit příznaky artritidy. U lidí s tímto jídelníčkem se v krvi objevují vysoké hladiny zánětlivých markerů, jako je interleukin-6 (IL-6), C-reaktivní protein (CRP) a homocystein – více například ZDE.

Problematické se to zdá být zejména pro jedince s revmatoidní artritidou. Strava s převahou rostlinných zdrojů naopak může jejich stav zlepšit.

3. Potraviny obsahující lepek

Lepek je skupina bílkovin vyskytující se v pšenici, ječmeni či žitu. Většině lidí nezpůsobuje žádné potíže, ale někdy jeho konzumace způsobuje problémy i těm, kdo přitom nemají diagnostikovánu jeho intoleranci. Existují i výzkumy potvrzující, že pokud lidé vynechají lepek, může to zmírnit příznaky artritidy.

A naopak, lidé s celiakií, kteří skutečně lepek jíst nemohou, mají vyšší riziko rozvoje revmatoidní artritidy.

Čtěte také

Geoffrey Rush si na karlovarském festivalu převezme Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii

Čtěte také

V pátek startuje karlovarský filmový festival! Na jaké hvězdy se můžeme těšit?

4. Vysoce zpracované potraviny

Patří sem rychlé občerstvení, snídaňové cereálie, polotovary a podobně – obvykle v nich najdeme spoustu cukru, soli, tuku, konzervačních látek a dalších potenciálně zánětlivých přísad, které všechny mohou zhoršit příznaky artritidy. Výzkum naznačuje, že takzvaná západní strava bohatá právě na silně zpracované potraviny může zvýšit riziko, že se budete potýkat s revmatoidní artritidou, podrobnosti ZDE – tato strava navíc přispívá k rozvoji obezity, což je další rizikový faktor, pokud jde o artritidu.

5. Alkohol

Protože alkohol může zhoršit příznaky artritidy, měl by jeho spotřebu každý se zánětlivou artritidou omezit nebo se jí rovnou vyhnout. Studie provedená u lidí s typem zánětlivé artritidy, která postihuje především míchu a páteř, doložila, že pití stav skutečně výrazně zhoršuje. Alkohol rovněž může zvýšit frekvenci a závažnost záchvatů dny.

6. Některé rostlinné oleje

Diety s vysokým obsahem omega-6 tuků a nízkým obsahem prospěšných omega-3 tuků mohou zhoršit příznaky osteoartritidy a revmatoidní artritidy, jak popsala například tato studie

Čtěte také

Jana Kánská, dcera Milady Horákové

Čtěte také

Dcera Milady Horákové: Ukázala, jak silná dokáže žena být

Neznamená to, že by měl člověk tuky vynechat úplně, jsou nezbytné pro zdraví, ale je třeba přemýšlet nad jejich složením. Snížení příjmu potravin s vysokým obsahem omega-6 tuků, jako jsou rostlinné oleje, a zároveň zvýšení příjmu potravin bohatých na omega-3, které obsahují například tučné ryby, může zlepšit příznaky artritidy.

7. Potraviny s vysokým obsahem soli

Studie provedená na myších zjistila, že artritida byla závažnější u těch, které se musely spokojit se stravou s vysokým obsahem soli, myši, které slanou potravu nedostávaly, měly potíže menší a v lepším stavu byly i jejich chrupavky. Podle autorů jiné studie skutečně platí, že vysoký příjem sodíku může být rizikovým faktorem pro rozvoj onemocnění, jako je zánětlivá artritida. Více ZDE.

8. Potraviny s vysokým obsahem AGE

Tohle zní složitě, ale nebojte se. Stačí vědět, že jde o molekuly vytvořené reakcemi mezi cukry a bílkovinami nebo tuky. Přirozeně se vyskytují v tepelně neupravených živočišných potravinách a vznikají také určitými způsoby tepelné úpravy.

Smažené, pečené, grilované či opékané živočišné potraviny s vysokým obsahem bílkovin a tuků patří mezi nejbohatší zdroj škodlivých AGEs. Patří sem třeba slanina, smažený nebo grilovaný steak, pečené nebo smažené kuře a párky v rohlíku, stejně jako hranolky, smažený sýr či majonéza.  

Zdroj: 

https://www.healthline.com/nutrition/foods-to-avoid-arthritis

Čtěte také

Waldemar Matuška a Olga Blechová

Čtěte také

Retro z Vlasty. Waldemar Matuška: Nejvděčnější jsou zlomyslnosti na jevišti