Bolí vás klouby, máte artritidu? Pozor na lepek, červené maso a další potraviny

Anna Kunešová | 1. 7. 2022

Možná vás to nikdy nenapadlo a spoustu dalších lidí také ne. Ale když budete méně sladit, omezíte červené maso, uzeniny a některé rostlinné oleje, vaše potíže s klouby se zmírní.

Chronický zánět kloubů neboli artritida je poměrně častou zdravotní potíží, případů přibývá se zvyšujícím se věkem. Typickými projevy jsou bolest a poškození kloubů, které například ztrácejí svou pohyblivost. Nejčastější je zánětlivá osteoartritida, degenerativní onemocnění. Mezi onemocnění postihující klouby patří rovněž revmatoidní artritida, psoriatická artritida či dna.

Některou z forem nemoci trpí během života 40 procent mužů a až 40 procent žen. Mnoho z nich přitom netuší, že se nemusí spoléhat jen na léky či rehabilitace, protože do jisté míry může pomoci i úprava jídelníčku.

Čemu se raději vyhnout?

1. Přidané cukry

Měli byste omezit příjem cukru i bez ohledu na to, jestli máte artritidu. Najdete je ve sladkostech, limonádách, ale třeba i v pochutinách, jako jsou uzeniny či barbecue omáčka – sledujte obaly. Vůbec nejhorší jsou sladké nápoje, zvláště pokud je konzumujete denně, jak dokazuje tato studie sledující zvyky více než dvou set tisíc žen.

Chcete žít dlouho? Ujděte denně aspoň 7 tisíc kroků a vyhnete se nemocem
Zdraví

Chcete žít dlouho? Ujděte denně aspoň 7 tisíc kroků a vyhnete se nemocem

2. Červené maso, uzeniny

Některé výzkumy nacházejí souvislost mezi konzumací červeného masa či uzenin a zánětlivým postižením kloubů, které může zvýšit příznaky artritidy. U lidí s tímto jídelníčkem se v krvi objevují vysoké hladiny zánětlivých markerů, jako je interleukin-6 (IL-6), C-reaktivní protein (CRP) a homocystein – více například ZDE.

Problematické se to zdá být zejména pro jedince s revmatoidní artritidou. Strava s převahou rostlinných zdrojů naopak může jejich stav zlepšit.

3. Potraviny obsahující lepek

Lepek je skupina bílkovin vyskytující se v pšenici, ječmeni či žitu. Většině lidí nezpůsobuje žádné potíže, ale někdy jeho konzumace způsobuje problémy i těm, kdo přitom nemají diagnostikovánu jeho intoleranci. Existují i výzkumy potvrzující, že pokud lidé vynechají lepek, může to zmírnit příznaky artritidy.

A naopak, lidé s celiakií, kteří skutečně lepek jíst nemohou, mají vyšší riziko rozvoje revmatoidní artritidy.

V pátek startuje karlovarský filmový festival! Na jaké hvězdy se můžeme těšit?
Cestování

V pátek startuje karlovarský filmový festival! Na jaké hvězdy se můžeme těšit?

4. Vysoce zpracované potraviny

Patří sem rychlé občerstvení, snídaňové cereálie, polotovary a podobně – obvykle v nich najdeme spoustu cukru, soli, tuku, konzervačních látek a dalších potenciálně zánětlivých přísad, které všechny mohou zhoršit příznaky artritidy. Výzkum naznačuje, že takzvaná západní strava bohatá právě na silně zpracované potraviny může zvýšit riziko, že se budete potýkat s revmatoidní artritidou, podrobnosti ZDE – tato strava navíc přispívá k rozvoji obezity, což je další rizikový faktor, pokud jde o artritidu.

5. Alkohol

Protože alkohol může zhoršit příznaky artritidy, měl by jeho spotřebu každý se zánětlivou artritidou omezit nebo se jí rovnou vyhnout. Studie provedená u lidí s typem zánětlivé artritidy, která postihuje především míchu a páteř, doložila, že pití stav skutečně výrazně zhoršuje. Alkohol rovněž může zvýšit frekvenci a závažnost záchvatů dny.

6. Některé rostlinné oleje

Diety s vysokým obsahem omega-6 tuků a nízkým obsahem prospěšných omega-3 tuků mohou zhoršit příznaky osteoartritidy a revmatoidní artritidy, jak popsala například tato studie.

Dcera Milady Horákové: Ukázala, jak silná dokáže žena být
Rozhovory

Dcera Milady Horákové: Ukázala, jak silná dokáže žena být

Neznamená to, že by měl člověk tuky vynechat úplně, jsou nezbytné pro zdraví, ale je třeba přemýšlet nad jejich složením. Snížení příjmu potravin s vysokým obsahem omega-6 tuků, jako jsou rostlinné oleje, a zároveň zvýšení příjmu potravin bohatých na omega-3, které obsahují například tučné ryby, může zlepšit příznaky artritidy.

7. Potraviny s vysokým obsahem soli

Studie provedená na myších zjistila, že artritida byla závažnější u těch, které se musely spokojit se stravou s vysokým obsahem soli, myši, které slanou potravu nedostávaly, měly potíže menší a v lepším stavu byly i jejich chrupavky. Podle autorů jiné studie skutečně platí, že vysoký příjem sodíku může být rizikovým faktorem pro rozvoj onemocnění, jako je zánětlivá artritida. Více ZDE.

8. Potraviny s vysokým obsahem AGE

Tohle zní složitě, ale nebojte se. Stačí vědět, že jde o molekuly vytvořené reakcemi mezi cukry a bílkovinami nebo tuky. Přirozeně se vyskytují v tepelně neupravených živočišných potravinách a vznikají také určitými způsoby tepelné úpravy.

Smažené, pečené, grilované či opékané živočišné potraviny s vysokým obsahem bílkovin a tuků patří mezi nejbohatší zdroj škodlivých AGEs. Patří sem třeba slanina, smažený nebo grilovaný steak, pečené nebo smažené kuře a párky v rohlíku, stejně jako hranolky, smažený sýr či majonéza.

Zdroj:

https://www.healthline.com/nutrition/foods-to-avoid-arthritis

Retro z Vlasty. Waldemar Matuška: Nejvděčnější jsou zlomyslnosti na jevišti
Rozhovory

Retro z Vlasty. Waldemar Matuška: Nejvděčnější jsou zlomyslnosti na jevišti

Tagy artritida cukr červené maso jídlo kloub lepek nemoc olej revmatoidní artritida uzenina