1. Udržte aktivitu svého střeva

Střevo s člověkem stárne a pracuje stále pomaleji, a tak není divu, že si lidé stěžují na zácpu. Zanedbatelné není ve vyšším věku také riziko vzniku karcinomu tlustého střeva. To, co střevo ochrání a udrží v kondici, je ozdravný zásah do obsahu talířů. „Strava by měla být pestrá, převážně rostlinného původu s dostatkem zeleniny, ovoce, mléčných výrobků, luštěnin a cereálií,“ vypočítává Peter Benko, gastroenterolog z Nemocnice s poliklinikou Vysočany – CLINICUM. Doporučuje omezit konzumaci červeného masa, nahradit jej rybami a drůbeží. Šetřit je dobré solí i sacharidy. Trávení povzbudí i dostatek pohybových aktivit. „Mezi lidmi je populární metoda výplachu tlustého střeva vodou – Hydrocolon, odborná veřejnost se k ní ovšem staví odmítavě. Tato metoda nemá vliv na zlepšení trávení ani na funkci tlustého střeva, a naopak může být pro člověka nebezpečná, protože existuje riziko zanesení infekce, rozvratu vnitřního prostředí nebo i poškození stěny střeva,“ dodává doktor Benko.

Čtěte také

Důležité je vykašlávat

Čtěte také

Léčba covid podle lékárníků: Pomůže ibuprofen, bromhexin, lékořice a jiné byliny

2. Konzumujte probiotika

Zkontrolujte, zda jsou potraviny, které konzumujete, dostatečně živé. Nejde o žádné kulinářské experimenty, ale o přísun probiotik. To jsou živé mikroskopické organismy v potravě, které zlepšují stav střevní mikroflóry. „Vědecké studie potvrzují stále více příznivých účinků probiotik na naše trávení,“ říká Jan Martínek, gastroenterolog z pražského Institutu klinické a experimentální medicíny. „Probiotika jsou obsažena například v řadě zakysaných mléčných výrobků. Pozor ale – termín ‚jogurtová kultura‘ vůbec neznamená totéž co probiotikum. Hledejte proto na obalech potravin informaci o obsažených probiotických bakteriích, což jsou nejčastěji lactobacillus, bifi docterium a podobně,“ upozorňuje doktor Martínek.

3. Jezte v klidu a pijte

Pocity špatného trávení může vyvolat nejenom nekvalitní strava, ale i prostředí, ve kterém se stravujete, stres, únava, vyčerpání, pracovní vytížení, nepravidelná životospráva či nedostatek spánku. „Je důležité jíst pravidelně alespoň třikrát denně, při jídle nepracovat a jídlo si vychutnat. Trávení vyžaduje určitou energii a čas, proto je vhodné jídlo konzumovat pomalu. Dostatečný příjem tekutin během jídla napomáhá trávení,“ připomíná doktor Benko a radí využít pro pocit lepšího trávení různá koření či bylinky, které mají příznivý účinek na zažívací trakt – zázvor, kmín, heřmánek, třezalku nebo mátu.

Čtěte také

Na gynekologii je třeba chodit pravidelně, nečekat na problémy

Čtěte také

Padesátnice nechodí na prevenci ke gynekologovi a zbytečně umírají

4. Řešte nadýmání a plnost

Pokud je vaše břicho po každém jídle nafouklé jako pátrací balon nebo si připadáte, že do vás zašili pytel kamení, určitě to začněte řešit. Za nutriční specialistkou Pavlínou Zdeňkovou Kroužkovou leckdy přicházejí ženy po čtyřicítce a stěžují si na takové problémy, jako je nadýmání, pocit plnosti, velké bříško i při normální hmotnosti či průjmy. Příčinou může být nesnášenlivost lepku, mléčného cukru laktózy nebo jednoduchých cukrů, což jsou potíže, jež se mnohdy objevují právě v tomto věku. Proto je dobré probrat s odborníkem svůj jídelníček.

5. Nepředávkujte se antacidy

Pocit ohně v krku, kterým se popisuje pálení žáhy, potká občas asi každého. Zhruba pětina naší populace má ale tyto potíže stále, protože nejsou způsobeny jednorázovou dietní chybou, nýbrž nemocí. Té se odborně říká refluxní choroba jícnu. „Koho pálí žáha dvakrát týdně, má až o čtyřicet procent vyšší riziko vzniku rakoviny jícnu než běžná populace,“ varuje doktor Martínek. Soustavná samoléčba antacidy, léky na snížení kyselosti, ale není vhodná, protože dostatečně neochrání jícen před agresivitou vracejících se kyselých žaludečních šťáv. Správnou terapii je třeba probrat s gastroenterologem, ten může doporučit například vhodnější léky, takzvané inhibitory protonové pumpy.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Bolavá záda, ztuhlá šíje? Naučte se sama namasírovat!

6. Dejte si pozor na prášky

Jelikož si lidé už odvykli snášet bolest, mají stále po ruce tabletky, které trápení do pár desítek minut utlumí. Jenže, jak se říká, „něco za něco“. „Před deseti lety se jako hlavní příčina vzniku žaludečních vředů uváděla infekce bakterií helicobacter pylori. Dnes tyto vředy ale bývají především následkem nadužívání antirevmatik, tedy léků na bolest,“ zdůrazňuje gastroenterolog Martínek. Jen tabletek obsahujících brufen se v Česku prodá každý rok na 15 milionů balení. Než příště zapijete další tabletku proti bolesti, zamyslete se nejprve, zda to váš žaludek opravdu snese.

7. Nezapomeňte – trávení začíná v ústech

Pro trávení jsou důležité už sliny v ústech. Člověk vyprodukuje přibližně jedem mililitr slin za minutu. „Sliny nejenže změkčují potravu a tím usnadňují její další zpracování a transport jícnem do žaludku, ale obsahují i látky s antibakteriálními účinky. Rovněž se v nich nachází důležitý enzym alfa-amyláza, který napomáhá trávení škrobů,“ vysvětluje doktor Benko. Nedostatečná tvorba slin naštěstí není častá, vedou k ní vzácné autoimunitní nemoci. V těchto případech je dobré zvýšit příjem tekutin během jídla, pomalu rozžvýkávat potravu, nekouřit a samozřejmě léčit základní onemocnění.

Čtěte také

Hormonální výkyvy dávají vztahu zabrat

Čtěte také

Ženský a mužský přechod: Jak přežít dvojitou menopauzu a navzájem se nezabít?