Na průběh choroby má vliv i strava. I když Hashimotova dieta nevyléčí vaši hypotyreózu, může vám pomoct minimalizovat běžné vedlejší příznaky, jako je zácpa, únava a přírůstek hmotnosti. Máte-li diagnostikovanou Hasmimotovou chorobu a přemýšlíte, jak svou nemoc zlepšit, zkuste změny v jídelníčku.

Co budete jíst

Přestože neexistuje jen jedna jediná dieta pro tuto nemoc, vyvážená strava zaměřená na konzumaci celozrnných potravin, zeleniny, zdravých tuků a kvalitních bílkovin, je ideální. Jak říká dietoložka Jeanette Kimszal z Thyroid Nutrition Educators, důležité je jíst takové jídlo, které vyživuje imunitní systém. „Konzumace velkého množství zpracovaných potravin s vysokým obsahem cukru, nezdravých tuků a soli, může vyvolat autoimunitní problémy,“ říká. Tato dietní pravidla platí pro lidi s hypotyreózou, která není způsobená Hashimotovou chorobou, stejně jako pro ty, u nichž hypotyreózu způsobuje Hashimotova choroba. Vhodná je středomořská dieta (zaměřená na libové bílkoviny, celozrnné výrobky a čerstvou zeleninu a ovoce), nebo dieta DASH (dieta pro osoby s vysokým krevním tlakem, podobná středomořské stravě, jen s důrazem na potraviny s nízkým obsahem sodíku a nasycených tuků).

Čtěte také

Artyčok

Čtěte také

Jak zhubnout s artyčoky! Odvodní, zasytí a pomůžou s vyprazdňováním

Keto ani paleo

Dietologové rozhodně nedoporučují keto nebo paleo diety, protože může být velmi obtížné získat při těchto dietách důležité živiny, a obvykle ani tyto diety neposkytují trvalé změny životního stylu, které jsou potřebné k udržení zdravé štítné žlázy. V případě Hashimotova dietního plánu je důležité jíst takové potraviny, které jsou „protizánětlivé“ a snižují zánět. Existuje několik oblíbených protizánětlivých diet, které mohou výrazně pomoci lidem s Hashimotovou chorobou.

Čtěte také

Kokosový olej

Čtěte také

7 potravin, které přeceňujeme: Kokosový olej či ghí nejsou zdravé ani dietní

Rostlinná strava

Rostlinná strava se zaměřuje na konzumaci potravin z rostlinných zdrojů, jako je ovoce, zelenina, ořechy, fazole a semínka. Na rozdíl od veganské či vegetariánské stravy není tak přísná, protože můžete jíst maso, vejce a mléčné výrobky, ale pokud možno upřednostňujete rostlinné potraviny. Jak říká dietoložka Amy Burkhart, to, že rostlinná strava snižuje zánět, již prokázaly mnohé studie.

Bezlepková strava

Mezi lidmi s Hashimotovou chorobou a lidmi s celiakií (autoimunitní onemocnění, projevující se nesnášenlivostí lepku) dochází často k překrývání. V některých případech může osobám s onemocněním štítné žlázy bezlepková dieta prospět. I když neexistuje žádná studie, která by se zabývala vlivem bezlepkové diety na Hashimotovu chorobu, někteří pacienti, kteří ji zkusili, mají s touto dietou dobré zkušenosti.

Čtěte také

Žena s lžičkou

Čtěte také

7 potravin, které posílí vaši imunitu lépe než pilulky

Autoimunitní protokolová dieta

Základem této diety je vlastně přísná eliminace všech potravin, které zvyšují vznik zánětu ve střevě. Cílem je snížit příznaky, harmonizovat štítnou žlázu a snížit potřebu léků. V první fázi se vylučují mléčné výrobky, lepek, obilí, ořechy, semena, luštěniny, brambory (kromě batátů), lilek (kvůli alkaloidům), káva, alkohol a cukry, sladidla a další přísady. Samozřejmostí je abstinence alkoholu i kávy. Pryč skoro se vším, dá se tak říct. Tahle fáze je hodně náročná.

Po třiceti dnech začnete s fází opětovného zavádění. „Jakmile najdete spouštěcí potravinu, která vám vadí, budete se jí vyhýbat,“ říká dietoložka Jeanette Kimszal. Doporučuje se spolupracovat s dietologem, abyste se ujistili, že dostáváte do těla dostatek potřebných živin. To, že eliminační dieta funguje u lidí s nemocnou štítnou žlázou, potvrdila i studie z roku 2019, kdy se prokázalo snížení negativních symptomů a zlepšení zánětlivých markerů. A jaké jsou nejlepší potraviny pro nemocnou štítnou žlázu (pokud tedy zrovna „nedržíte“ eliminační dietu)?

Čtěte také

Zimní hrozby pro oči

Čtěte také

Zimní hrozby pro oči: Pozor na modré světlo i šero. Trpí hlavně krátkozrací

Kuřecí maso

Většina diet při poruchách štítné žlázy doporučuje konzumaci libových bílkovin, především kuřecího. V ideálním případě jezte spíše kuřecí psa než stehna, protože jsou libovější. Přednost dávejte grilování nebo pečení, místo smažení. Jako bonus získáte i nižší hladinu cholesterolu.

Ryby

Ryby jsou pro zdraví štítné žlázy velmi potřebné. Nejenže v sobě mají proteiny, ale taky spoustu zdravých omega-3 mastných kyselin, které snižují zánět ve střevech. Zvláště v kombinaci s vitaminem D je účinek efektivnější.

Čtěte také

Spánek

Čtěte také

Jak usnout během 2 minut kdykoli a kdekoli. Jde o vojenskou spánkovou techniku

Neškrobová zelenina

Je skvělým pomocníkem nejen při hubnutí, ale i při autoimunitním onemocnění štítné žlázy. Škrobová zelenina, jako jsou brambory, hrášek, kukuřice, mají vyšší obsah cukru než jejich neškrobové protějšky. Podle Americké asociaci pro onemocnění štítné žlázy, může hypotyreóza vést ke zvýšení hladiny cukru v krvi, takže je moudré hladinu udržovat. Pokud je to možné, vybírejte si neškrobovou zeleninu, místo brambor si dejte mrkev, chřest nebo si připravte květákovou rýži.

Ovoce s nízkým obsahem cukru

Stejný princip jako u neškrobové zeleniny. Některé druhy ovoce, jako jsou hrozny, třešně a banány, mají přirozeně vyšší obsah cukru a měli byste je konzumovat s mírou ve srovnání s ovoce s nízkým obsahem cukru, jako jsou jablka, bobuloviny, broskve či nektarinky.

Čtěte také

Zeleninové a luštěninové polévky nejen zahřejí, ale zasytí, takže pomáhají při hubnutí.

Čtěte také

Potraviny, které pomohou zhubnout a zaženou vlčí hlad. Čokoláda je tam taky

Komplexní sacharidy

Celozrnné potraviny vás zasytí na delší dobu, protože déle trvá, než je vaše tělo stráví. Pomohou vám tím snížit celkový kalorický příjem, protože jste dřív zasycení. Obsahují taky méně cukru než jednoduché sacharidy, jako je bílý chléb, bílá mouka a bílá rýže. Zahrňte do svého jídelníčku quinou, ječmen, žito, pohanku a ovesné vločky.

Semena a ořechy

Chia semínka, lněná semínka, konopná semínka – ta všechna jsou nabitá bílkovinami a omega-3 mastnými kyselinami. Z ořechů si pak dopřejte pekanové ořechy, mandle, vlašské ořechy, které jsou plné bílkovin, vlákninou a hořčíkem.

Čtěte také

Kalhoty s vysokým pasem

Čtěte také

Jak zakrýt břicho a mít pas: Noste kalhoty a sukně s vysokým pasem

Na které potraviny si dát naopak pozor

Některé potraviny nejsou sice zcela zakázané, ale mohou být potenciálně problematické, pokud jde o zdraví štítné žlázy. Patří sem například mléčné výrobky, protože vápník může zabránit absorpci léků na štítnou žlázu. Pokud se cítíte líp, když nejíte mléčné výrobky, asi to má dobrý důvod. Dále si dejte pozor na kapustu, brokolici a růžičkovou kapustu, které můžou narušit hladinu jódu.

Zdroj: Vlasta.cz,

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321197#best-diets

https://www.webmd.com/connect-to-care/hair-loss/hashimotos-thyroiditis-hair-loss-and-your-diet

https://www.eatingwell.com/article/291148/the-best-diet-for-hashimotos-disease/

Čtěte také

Jak začít cvičit a vydržet

Čtěte také

Jak začít, vydržet a zhubnout jednou provždy: Vhodná aktivita nestačí

Čtěte také

David Švehlík v pohádce Anděl páně.

Čtěte také

Jak zestárli princové českých pohádek. Tihle mají charisma pořád

Čtěte také

Artyčok

Čtěte také

Jak zhubnout s artyčoky! Odvodní, zasytí a pomůžou s vyprazdňováním